Tuliko presidentti Kekkonen uskoon?

Elämäni matkalla on sattunut monenlaista. Yksi varsin erikoinen tapaus sattui 1970 – luvun loppupuolella.  Silloin melko yleisesti tiedettiin, että UKK. terveyden tila ei

ole kunnossa. Hän oli toki edelleen presidentti, mutta hänen terveydellinen tilansa ei ollut enää  oikealla tolalla. Kansalta tämä tieto salattiin. Meneillään oli kesän 1979 heinäkuu. Perheenä olimme jälleen Hattulan Katinalassa raamattuopistolla  lomaviikolla. Tapasin siellä useita lomalaisia. He olivat tulleet tutuiksi aiempina kesinä. Eräs heistä oli espoolainen uskovainen  sisar. Häneen olin aiempina kesinä tutustunut. Kyseinen sisar tuli eräänä päivänä juttusilleni. Hän kertoi, että  lomaviikolla on eräs  helsinkiläinen hoitajasisar. Hänen lomansa oli loppumassa ja hän oli palaamassa kotiin, ja työelämään. Espoolainen sisar kertoi hoitajasisaren olevan yksi kuudesta presidentti  UKK. n hoitajista. Opiston luentosalin kulmassa oli kaksi huonetta. Ne tunnettiin opettajain huoneina. Toivototin sisaret tervetulleiksi huoneeseemme. Pian huoneemme oveen koputettiin. Ovi avautui ja tuttu espoolainen sisar tuli sisään ehkä n. 30 – 35 vuotiaan naisen kanssa. Tervehtiessämme espoolainen sisar esitteli kumppaninsa.  Hän kertoi, hoitajasisaren olevan  kunnioitetun  maan isän hoitajina on kuusi hoitoalan ammattilaista. Kuulimme, että yksi hoitaja valvoo presidentin huoneessa aina. Espoolainen sisar tiedusteli voimmeko siunata presidentin  hoitajaa. Tietysti se sopi minulle. Ennen kuin rukoilimme Herran lupauksen teimme liiton, jotta rukoilemme sopimusrukouksen UKK:n  puolesta.  Toimimme, kuten Vapahtaja kehotti opetuslastensa tekemään. Luimme Raamatusta:” Vielä minä sanon teille; jos kaksi teistä ( Jeesuksen opetuslasta) maan päällä keskenään sopii, mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat minun Isältäni, joka on taivaissa he saavat sen. Sillä missä kaksi,  tai kolme on kokoontunut minun nimeeni,  siinä minä olen heidän keskellänsä.” ( Matteus 18: 19, 20).  Teimme KIRJAIMELLISESTI NIIN KUIN VAPAHTAJAMME NEUVOI. Annoimme toisillemme kättä –  sopimuksen  merkiksi.  Tukeudumme tähän Herran antamaan lupaukseen, sillä sisar anoimme rukouksessa yhteisessä rukouksessa  anomaan Urho Kaleva Kekkoselle sitä armoa, jotta hän ymmärtäisi vastaanottaa Jumalan armon vastaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Pian rukoushetken jälkeen helsinkiläinen sisar lähti kotimatkalle. Jo useamman vuoden aikana olin esirukouksissani huokaillut Kekkosen uskoon tulon takia.  Kekkonen ei sen jälkeen elänyt enää kauan.   Varmalta taholta sain myöhemmin  tiedon, että UKK. sairastama muistisairaus oli hetkeksi jättänyt hänet. Kekkosen kirkas äly oli palannut joksikin aikaa. Ilmeisesti että kyseinen hoitaja oli saanut opastaa  iäkkään presidentti Kekkosen Kristuksen luo! Näin Herran antama lupaus toteutui: ” Vielä minä sanon teille. jos  kaksi teistä ( Herran opetuslapsista) maan päällä keskenään sopii, mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat sen minun Isältäni, joka on taivaissa” ( Matteus 18: 19, 20 ). Myös apostoli Johanneksen kautta annettu lupaus oli toteutunut: ”Myöhemmin kuulin, että    UKK  oli vastaanottanut omakohtaisesti Jumalan armon Jeesuksen Kristuksen kautta.. Puhelinviestissä tuli ilmi myös se, että helsinkiläinen kristitty hoitajasisar, jota yhdessä espoolaisen sisaren kanssa  siunasimme oli saanut armon olla opastamassa   kunnioitetun presidentti Kekkosen kaikkien ihmisten Vapahtajan luo. Yleisesti tiedettiin jo aiemmin, että UKK. vanhemmat olivat olleet kristittyjä. Kekkosen  isä oli adventisti ja äiti lestadiolaisiin kuuluva uskova. Uskon, että UKK: n vanhemmat olivat rukoilleet poikansa puolesta. Jumalan lupauksiin kuuluu, että Herra kuulee rukoukset ja vastaa niihin ajallaan. ” Herran veljen  Jaakobin sanat on taltioitu Jumalan Sanan lehdille  Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras” ( Jaak. 5 : 16 ). Tiedämme, että presidentti Urho Kaleva Kekkosen vanhemmat olivat kristittyjä, niin on lupa uskoa, jotta he rukoilivat paljon poikansa puolesta. Jumala vastasi heidän rukouksiinsa Hän  veti iäkkään presidentin parannuksen paikalle ja myös Jumalan armon osallisuuteen. Henkilökohtaisesti minun on helppo uskoa, että UKK. uskoontulo oli vastaus Jumalan rukouksiin. Tiedän satavarmasti, ettei presidentti Kekkosen ainoita esirukoilijoita olleet  vain hänen omat vanhempansa, vaan hänen puolesta  rukoilijoita oli todennäköisesti satoja tai kenties tuhansia suomalalaisia.

Mainitsen vielä sen, että Jumalan  edessä KAIKKI IHMISET OVAT SYNTISIÄ :” Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” (  Roo 3: 23). Yhteiskunnallisella asemalla ei Jumalan edessä mitään merkitystä. Presidentti ja tavallinen tallaaja  on samalla viivalla  eli me  olemme syntisiä. Siksi Kristuksen uhrikuolemaa

ja usko siihen ja Jumalan armo kuuluu kaikille. Se lahja on JOKAISEN OTETTAVA HENKILÖKOHTAISESTI VASTAAN! Muutoin se ei hyödytä ketään.

Kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä yhtä arvokkaita, sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus lunasti Golgatan ristillä  verellään kaikki ihmiset vapaaksi synnin, kuoleman ja Paholaisen vallasta. Mieti lukijani vakavasti sitä oletko uskon kautta päässyt sisälle Jumalan armoon? Vai oletko yhä vielä Jumalan armon ulkopuolella  ? Se on asia, joka jokaisen on selvitettävä ensi tilassa. Huokea ajatus on, että kerran  Suuren valtaistuimen äärelle on kokoontunut valtaisa kansanjoukko. Se koostuu kaikista kansoista, kielistä ja kansanheimoista. Tulla valtavalla kansanjoukolla on yhteinen kiitoslaulu. Se kuuluu kaikkien lunastettujen suusta: ” Ja he huusivat suurella äänellä sanoen”   AAMEN”!

Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja väkevyys meidän Jumalalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!  ( Ilmestyskirja 7: 10- 12.)

Jussi Jokisaari